Contenta logo
  • Sisällön suunnittelu ja tuotanto
    • Ostajapersoonien ja asiakastarpeiden selvitys
    • Sisältöä verkkosivuille
    • Some-sisältöjen, artikkelien, blogien ja asiakastarinoiden tuotanto
    • Sähköposti- ja uutiskirjemarkkinointi
    • Sisällön tuotantoa markkinointiautomaation tarpeisiin
    • Sisällöntuotantoa yrityksen kaikkiin kanaviin
    • Perinteinen mainonta ja tapahtumat
    • Ulkoistettu viestintäpäällikkö
  • Mediaviestintä ja -suhteet
    • Mediavaikuttaminen ja -yhteistyö
    • Materiaalit medialle
    • Mediavaikuttamisen työkalut
  • Koulutuspalvelut
    • Tulevat ja toteutuneet koulutukset
    • Markkinointisparraus verkossa
    • Koulutusaiheet
    • Digi- ja sisältömarkkinoinnin koulutuspalautteet
    • Räätälöityä verkko- ja sisällöntuotannon koulutusta yrityksille
    • Koulutusreferenssit
    • Näyttötutkintomestaripalvelut
  • Työkalupakki
  • Referenssit
    • Pelastusarmeija
    • Nordic Interim
    • Koulutusorganisaatio Valmennusmajakka
    • Stockmann
    • Ympäristöystävällisiä jätehuoltopalveluja – Griffin
    • Leasingrahoittaja Grenke
    • Supersonin verkoston kautta ulkoistettuna viestintäpäällikkönä
    • Visma Enterprise – Henkilöstöhallinnan järjestelmät
    • Advancetec – Teollisuuden koneturvallisuuden edelläkävijä
    • Panalpinan logistiikkaratkaisut
    • Henkilöstöpalveluyritys Opteam/Barona
    • Ework – konsulttivälityspalvelu
    • Tulos – Suomen paras verkkonäkyvyyden rakentaja
    • Rakennusyritys Talorak
    • Forenom Omistajapalvelut – Asuntosijoittajan kaikki palvelut
    • Designtoimisto Kuudes Kerros
    • Board Professionals Finland – Naishallitusammattilaisten yhdistys
    • Henkell
    • Kauppakeskus Liila
    • Lundia
    • Alkoholimaahantuoja Pernod Ricard
    • Menumat – Ateria-automaatti ikäihmisille
    • Afasia – blogi
    • MediaAuditFinland
    • Kiinteistösijoitusyhtiö Genesta Property Nordic
    • Oppilaitos Lärkkulla
  • Miksi Contenta ja minä?
    • Ajankohtaista
    • Tilaa Sisällöntuotannon ja Viestinnän vinkit -uutiskirje
  • Ota yhteyttä

Artikkeli

Etusivu Ajankohtaista VIESTIT/KOHDERYHMÄ

VIESTIT/KOHDERYHMÄ

joulukuu 11, 2025Ajankohtaista, Työkalupakkilena

On tavallista, että yrityksen kohderyhmät eroavat toisistaan ymmärryksen tasoltaan. Jotkut ostajat tietävät tuotteesta kaiken, jotkut tietävät vähän, ja ovat täysin tietämättömiä, miten toimialalla ostetaan, ketkä markkinoilla hyörivät jne. Hyödyt olla erilaisia eri kohderyhmille ja myös eri kohdassa ostoprosessia.

Minkälaista sisältöä amatööri vs kokenut ostaja tarvitsee?

Jos yritys uppoutuu esittelemään yritystä, itseään tai palvelun/tuotteen teknisistä ominaisuuksista esim. verkkosivustolla tai somessa, sisältö tavallisesti resonoi ainoastaan kokeneeseen ostajaan.
Eli ostajiin, jotka ovat ostaneet tuotetta/palvelua aikaisemmin, tuntee toimialan ja sen kilpailijat, ymmärtää mitkä ovat vaihtoehdot ja ketkä ovat kilpailijoita. Jos sinulla on parempi tarjonta he ovat erittäin potentiaalisia ostajia.

Mutta entä he, jotka ostavat tuotetta/palvelua ensimmäistä kertaa? Tai he, jotka eivät jaksa paneutua tarjonnan yksityiskohtiin, eivät ymmärrä kilpailevista vaihtoehdoista mitään, eivät tiedä mikä on alan normihinta jne.

Banaanikärpäsen keskittymiskyvyllä varustettuina laiskoina ostajina, he eivät eikä tutustu asioihin, jotka vaikuttavat hankalilta ja vaikeita. Jos joku kilpailijoistasi esittää asian helposti ja ymmärrettävästi ja auttaa amatööriostajaa tulemaan paremmaksi ostajaksi, ostajan on yksinkertaista syventää tähän tarjontaan.

1) Ensin mahdollisen ostajan on ymmärrettävä, mitä hyötyä tarjonnastasi on hänelle ja miksi hän tarvitsee ja hyötyy tuotettasi/palveluasi.

2) Kun se asia on sisäistetty, voit ruveta puhumaa itsestäsi (yrityksestä, yrittäjyydestä, taustasta, kokemuksesta, tuotteen ominaisuuksista, hinnoittelusta jne.)

TEE NÄIN:

Selvitä

    • ovatko ostajat kokeneita vai amatööriostajia? Molemmille on tuotettava sisältöä, eli vastattava heidän asettamiin kysymyksiin ja vasta sen jälkeen kerrottava tuotteiden vahvuudet.
    • mitkä kokeneiden ostajien ostomotiivinsa ovat verrattuna amatööriostajiin
    • mitkä kokeneiden ostajien oston esteensä ovat verrattuna amatööriostajiin
    • mitkä kokeneiden ostajien kanavapreferenssit ovat verrattuna amatööriostajiin
Kohdista sisältösi sekä kokeneelle että amatööriostajalle

Amatööriostaja tarvitsee yleistä tietoa toimialasta, ostotavoista ja vaihtoehdoista jne. tullakseen paremmaksi ostajaksi.

Kokenut ostaja hakee tarkempaa tietoa teknisistä yksityiskohdista, hinnoista, toimituksista ja kehityksestä.

Viestejä ja sanomia on oltava kaikille kohderyhmille, joille haluat myydä.  Niistä asioista ja niissä kanavissa, joissa kohderyhmä liikkuu.

KATSO seuraava blogi-postaus :
Mikä on tärkeää MARKKINOINNIN KANAVIA valittaessa?
Tags: markkinoinnin lupaus, markkinointia pienyrittäjille, Miten luon tehokasta sisältöä eri kanaviin, miten saan lisää asiakkaita, sisällön tuotanto

Etsi artikkeleista

Kategoriat

  • Ajankohtaista (21)
  • Digitaalisen markkinoinnin koulutus (1)
  • Erottelevan sisällön luominen (1)
  • Koulutukset (122)
  • Ostajan matka (6)
  • Ostoprosessi (6)
  • Parempaa sisällöntuotantoa (11)
  • PR-viestintä (6)
  • Sähköpostimarkkinointi (1)
  • Sisällöntuotanto (3)
  • Sisältöä eri kanaviin (6)
  • Sisältöä verkkosivuille (5)
  • sosiaaliset mediat (1)
  • Toteutuneet koulutukset (140)
  • Tulevat koulutukset (3)
  • Työkalupakki (29)
  • Uncategorized @fi (10)
  • Verkkosivun tehostaminen (5)
  • Verkkosivurakenne (1)

Tilaa uutiskirje

Mikäli haluat ajoittain vastaanottaa Viestinnän Vinkkejä, täytä alla oleva lomake. Ole huoleti, spämmiksi asti emme niitä lähetä.

Sisältömarkkinointitoimisto Contenta

Sisältöä, joka tekee tyytyväiseksi

lena.halen (at) contenta.fi
Puhelin: 040 766 1599

© 2017 Sisältömarkkinointitoimisto Contenta | Rekisteriseloste| Verkkosivut Merja Koriseva