Markkinoinnin ja viestinnän suunnittelu alkaa kohderyhmän ymmärtämisestä. Muuten emme pysty luomaan sellaista sisältöä, joka kiinnostaa potentiaalista kohderyhmää. Siksi Contenta pyrkii aina aloittamaan kaikki sisällöntuotantoon liittyvät projektit analysoimalla kohderyhmää.
Ostajapersoonien ja asiakastarpeiden selvitys
Mitä pitää tietää kohderyhmästä ennen kuin voi tuottaa toimivaa sisältöä?
Contentan sisällöntuotannon lähtökohtana on Sisältömarkkinoinnin ajattelutapa. Ja toimivaan Sisältömarkkinointiin liittyyy aina Ostajapersoonien luominen. Ostajapersoonien avulla ymmärrämme
- mitä asiakas ajattelee ostoprosessin eri vaiheissa
- mitä tietoa hän tarvitsee ja etsii
- mitkä ovat hänen kysymyksensä
- keneltä hän kysyy neuvoa
- miten hän etsii tietoa
- mitkä ovat oston esteet
- mikä rooli hänellä on päätösprosessissa
- mistä kanavista hänet löytää
- mitkä ovat tärkeimmät asiat valintaprosessissa
- miten hän mittaa onnistumistaan
Hakukoneoptimointi yhdessä oikean sisällön kanssa varmistaa yrityksen löydettävyyden
Ostajapersoonien luomiseen on monia eri tapoja.
Yritys voi luoda ne pienimuotoisesti, mikäli ollaan varmoja, että tiedetään riittävästi asiakkaista ja potentiaalisista asiakkaista. Silloin käydään keskustelut sisäisesti niiden henkilöiden kanssa, jotka ovat asiakasrajapinnassa ja tapaavat asiakkaita. He tietävät parhaiten mitä asiakkaat sanovat.
Yritys voi luoda ne myös syvällisemmin. Tähän tapaan mennään, kuin yrityksestä tuntuu, että he eivät tunne kohderyhmäänsä riittävästi. Silloin haastatellaan asiakkaita, käydään sisäisiä keskusteluja ja luodaan yhdessä ostajapersoonat. Usein niitä on 2 – 4 kpl.
Ostajapersoonan mallipohja

Ostajapersoonan malli