Contenta logo
  • Sisällön suunnittelu ja tuotanto
    • Ostajapersoonien ja asiakastarpeiden selvitys
    • Sisältöä verkkosivuille
    • Some-sisältöjen, artikkelien, blogien ja asiakastarinoiden tuotanto
    • Sähköposti- ja uutiskirjemarkkinointi
    • Sisällön tuotantoa markkinointiautomaation tarpeisiin
    • Sisällöntuotantoa yrityksen kaikkiin kanaviin
    • Perinteinen mainonta ja tapahtumat
    • Ulkoistettu viestintäpäällikkö
  • Mediaviestintä ja -suhteet
    • Mediavaikuttaminen ja -yhteistyö
    • Materiaalit medialle
    • Mediavaikuttamisen työkalut
  • Koulutuspalvelut
    • Tulevat ja toteutuneet koulutukset
    • Markkinointisparraus verkossa
    • Koulutusaiheet
    • Digi- ja sisältömarkkinoinnin koulutuspalautteet
    • Räätälöityä verkko- ja sisällöntuotannon koulutusta yrityksille
    • Koulutusreferenssit
    • Näyttötutkintomestaripalvelut
  • Työkalupakki
  • Referenssit
    • Pelastusarmeija
    • Nordic Interim
    • Koulutusorganisaatio Valmennusmajakka
    • Stockmann
    • Ympäristöystävällisiä jätehuoltopalveluja – Griffin
    • Leasingrahoittaja Grenke
    • Supersonin verkoston kautta ulkoistettuna viestintäpäällikkönä
    • Visma Enterprise – Henkilöstöhallinnan järjestelmät
    • Advancetec – Teollisuuden koneturvallisuuden edelläkävijä
    • Panalpinan logistiikkaratkaisut
    • Henkilöstöpalveluyritys Opteam/Barona
    • Ework – konsulttivälityspalvelu
    • Tulos – Suomen paras verkkonäkyvyyden rakentaja
    • Rakennusyritys Talorak
    • Forenom Omistajapalvelut – Asuntosijoittajan kaikki palvelut
    • Designtoimisto Kuudes Kerros
    • Board Professionals Finland – Naishallitusammattilaisten yhdistys
    • Henkell
    • Kauppakeskus Liila
    • Lundia
    • Alkoholimaahantuoja Pernod Ricard
    • Menumat – Ateria-automaatti ikäihmisille
    • Afasia – blogi
    • MediaAuditFinland
    • Kiinteistösijoitusyhtiö Genesta Property Nordic
    • Oppilaitos Lärkkulla
  • Miksi Contenta ja minä?
    • Ajankohtaista
    • Tilaa Sisällöntuotannon ja Viestinnän vinkit -uutiskirje
  • Ota yhteyttä

Artikkeli

Etusivu Ajankohtaista Tiedätkö millainen SANOMA kiinnostaa kohderyhmääsi? Oletko varma?

Tiedätkö millainen SANOMA kiinnostaa kohderyhmääsi? Oletko varma?

joulukuu 10, 2025Ajankohtaista, Työkalupakkilena

Monet yritykset kertovat mielellään, kuinka ylivoimaisia ja innovatiivisia ominaisuuksia heidän tuotteensa sisältävät. Ehkä se johtuu meidän insinöörikeskeisestä ajattelutavasta.

Mutta kohderyhmää vuorostaan kiinnostaa ainoastaan näistä ”ylivoimaisista ominaisuuksista” saamansa hyödyt.

Esimerkki: 

Esimerkiksi tieto siitä, että ihotuote sisältää kollageenia sellaisenaan vielä kerro käyttäjälle mitään todellisesta hyödystä.

Hiukan lähemmäksi hyötyä päästään, kun kerrotaan, että kollageenin avulla voidaan vähentää ihon veltostumista. Mutta asian ytimeen päästään vasta, kun kun sanoitetaan, mitä tämä merkitsee käyttäjälle: kun iho on vähemmän veltto, nainen näyttää nuoremmalta.

Tämä on se HYÖTY, jonka kollageeni (ominaisuus) saa aikaan. Ja hyöty on usein emotionaalinen.

Tietenkin on kerrottava, että kollageeni on se ominaisuus, joka auttaa käyttäjää näyttämään nuoremmalta, mutta hyödystä on silti aloitettava!  ”Y-tuote saa sinut näyttämään nuoremmalta!”

Kohderyhmä ei välttämättä osaa kääntää ominaisuuksia hyödyiksi ja varsinkaan he eivät jaksa kaivaa mahdollisia hyötyä jostakin verkkosivun syövereistä tai tuote-esittelyn jargonista. Hyödyn on tultava esiin välittömästi.

Entä jos kilpailijoiden tuotteissa ja palveluissa on samat ominaisuudet, eli samat hyödyt?

Jos markkinoilla ei ole muita yrityksiä, jotka ovat lisänneet kollageenia ihotuotteeseen, yllä oleva arvolupaus on täydellinen!

Useimmiten markkinoilla on kuitenkin runsaasti kilpailijoita, ja monilla tuotteilla on keskenään hyvin samankaltaiset ominaisuudet. Jos teknisistä ominaisuuksista johdetut hyödyt eivät enää riitä erottumaan, on mietittävä, miksi juuri sinun yrityksesi ratkaisu on parempi kuin muiden. Silloin palataan taas miettimään sinun kilpailuetuasi, katso edellinen blogi-kirjoitus.

Jotta pystyt sanoittamaan tuotteesi ja palvelusi hyödyt on ensin ymmärrettävä mitä kohderyhmä tavoittelee ja mitkä motiivit ohjaavat heitä ostamaan toimialasi tuotteita. Eri kohderyhmillä voi olla täysin erilaiset odotukset ja toiveet, joten samoista ominaisuuksista voi syntyä erilaisia, ryhmäkohtaisia hyötyjä.

TEE NÄIN:
  • Selvitä mikä kohderyhmän mielestä on tarjontasi hyödyt, mitä he kokevat saavansa tuotteestasi tai palvelustasi. Selvitä myös miten he priorisoivat hyötyjä. Mitkä ovat heille pakollisia ja mitkä ovat mukava lisä.
  • Aloita markkinointiargumentointi hyödyistä olipa formaatti tai kanava mikä tahansa. Ominaisuuksien esittelytehtävä on osoittaa, miten hyödyt saadaan aikaiseksi ja miksi hyötylupaus on uskottava.

 

Katso seuraava blogi-postaus:

Kun pystyt määrittelemään HYÖTYSI on aika miettiä miten eri kohderyhmien viestit eroavat toisistaan. 
Tags: markkinoinnin lupaus, markkinointia pienyrittäjille, Miten luon tehokasta sisältöä eri kanaviin, miten saan lisää asiakkaita, sisällön tuotanto

Etsi artikkeleista

Kategoriat

  • Ajankohtaista (21)
  • Digitaalisen markkinoinnin koulutus (1)
  • Erottelevan sisällön luominen (1)
  • Koulutukset (122)
  • Ostajan matka (6)
  • Ostoprosessi (6)
  • Parempaa sisällöntuotantoa (11)
  • PR-viestintä (6)
  • Sähköpostimarkkinointi (1)
  • Sisällöntuotanto (3)
  • Sisältöä eri kanaviin (6)
  • Sisältöä verkkosivuille (5)
  • sosiaaliset mediat (1)
  • Toteutuneet koulutukset (140)
  • Tulevat koulutukset (3)
  • Työkalupakki (29)
  • Uncategorized @fi (10)
  • Verkkosivun tehostaminen (5)
  • Verkkosivurakenne (1)

Tilaa uutiskirje

Mikäli haluat ajoittain vastaanottaa Viestinnän Vinkkejä, täytä alla oleva lomake. Ole huoleti, spämmiksi asti emme niitä lähetä.

Sisältömarkkinointitoimisto Contenta

Sisältöä, joka tekee tyytyväiseksi

lena.halen (at) contenta.fi
Puhelin: 040 766 1599

© 2017 Sisältömarkkinointitoimisto Contenta | Rekisteriseloste| Verkkosivut Merja Koriseva