Lähes 10 vuotta markkinointivalmennusta sadoille yrittäjyyttä suunnitteleville ja jo yrittäjinä toimiville henkilöille samalla kun olen tuottanut markkinointipalveluita omassa yrityksessä, olen saanut jonkinlaisen näkemyksen siitä minkälaista ymmärrystä markkinoinnista yrittäjät kaipaavat.
Tästä alkaa postaussarja, jonka TAVOITE on yksinkertainen:
Tarjota selkeä markkinoinnin polku, jota pitkin kulkemalla, aloittavat yritykset välttävät yleisimmät sudenkuopat ja hyödyntävät markkinointia parhaalla mahdollisella tavalla.
Oman kokemuksen, hakukonetulosten analysoinnin ja AI-lle asetettujen kysymyksiä analysoimalla olen havainnut aloittavien yrittäjien tärkeimmät koulutustarpeet liittyvän seuraaviin aiheisiin.
- Digiosaamisen kasvattaminen = (sosiaalisen median hyödyntäminen, digitaalisten työkalujen ja alustojen käyttö)
- Markkinointi ja myynti (some, verkkosivut, jne.), asiakashankinta
- Taloushallinto = Budjetointi, kirjanpito, verotus, rahoitusmahdollisuudet
- Liiketoiminnan kehittäminen, varsinkin digitalisuuden/automaation/AI:n hyödyntäminen jne.
Yrittäjin suurin pelko on se, että he eivät saa riittävästi kauppaa. Vasta sen jälkeen ruvetaan huolestumaan muista aiheista. Tervettä ja ymmärrettävää. Ja siksi heille on myös tarjottava markkinointi- ja myyntikoulututusta ja tukea.
Markkinointiin liittyvät koulutukset voidaan jakaa seuraaviin tyyppeihin:
- tutkintoon tähtääviä koulutuksia (esim. ammattikorkeakouluissa) = Yrittäjillä harvoin on aikaa pitkiin koulutuksiin
- täsmäkoulutuksia, esim. jonkun some-alustan/kanavan hallinta = Yrittäjän pitää ymmärtää mitä tarvitsee. Aloittava markkinoija ei välttämättä osaa valita mikä hänelle on tehokkain.
- TE-toimistojen työvoimapoliittisia yrittäjäkoulutuksia on ollut olemassa, ennen kuin palvelut siirtyivät kunnille ja kaupungeille. Uudet kuntien organisaatiot tarjoavat toistaiseksi erittäin vähän koulutuksia. Ja vaikka niitä olisi, ne on vaikeasti löydettävissä eivätkä tavallisesti sisällä riittävästi markkinointiin liittyviä opetusta. Puhtaasti markkinointikoulutuksia ei ole senkään vertaa.
Yrittäjät tarvitsevat enemmän lyhyitä (ei liian lyhyitä), mutta kattavia markkinointikoulutuksia, joissa käydään läpi strategiset asiat (kohderyhmä, tavoite, kilpailijat, lupaukset), kanavat ja digimarkkinoinnin työkalut. Eli koulutuksia, jossa avataan markkinoinnin kokonaiskuva samalla kun autetaan ymmärtämään työkaluja.
Tulen postaussarjassani käymään läpi markkinoinnin tärkeimmät aiheet ja vastata tavallisimpiin kysymyksiin. Toivottavasti tästä on hyötyä yrityksille ja Suomi Oy-lle.
Koska postaukset ovat kuitenkin lyhyitä, aihetta käsitellään suppeasti. Jokaisesta postauksesta saisi helposti aikaan pitkiä blogeja ja jopa kirjoja.
