Mikäli haluat tarjota medialle esimerkiksi juttuvinkin, prosessi menee seuraavasti:
- Oikeanlaiset mediarekisterit ovat vaikuttamisen tärkein asia.
Ilman toimivia, ajan tasalla olevia rekistereitä, ei kannata panostaa lehdistövaikuttamiseen. Rahat menevät hukkaan. Rekisterissä on oltava paljon toimittajakontakteja. Tärkeimmät talouslehdet tai alan lehdet eivät riitä. Henkilökohtaiset kontaktitiedot ovat tärkeitä. Älä unohda eetterimedioita. - Suunnittele medioita kiinnostavia näkökulmia ja uutisia.
Ei riitä että sinun mielestäsi asia on kiinnostava, mieti asiaa lehdistön näkökulmasta. Selvitä medioiden erilaiset teemat jne, joihin jokin näkökulmistasi voisi sopia. Toimittajat ottavat mielellään vastaan juttuvinkkejä, mutta niiden on oltava heidän näkökulmastaan kiinnostavia. - Mieti mitkä lehdet olisivat kiinnostuneita suunnittelemistasi näkökulmista
Toteuta eri materiaaleja eri lehdille. Esimerkiksi talouslehdet ovat kiinnostuneita eri asioista kuin sisustuslehdet. - Suunnittele ja toteuta materiaali.
Tarjoa kuvia, graafeja, tutkimustietoja. Erilaista materiaalia, jonka avulla media voi kuvittaa ja elävöittää juttujaan. Älä käytä markkinointiadjektiiveja, toimittajat tunnistavat kyllä markkinointiräpin. - Lähetä materiaali e-mailitse.
Laita näkökulmat viestiosaan, liitteenä voit lähettää kuvat ja muun oheismateriaalin. - Hyödynnä myös sosiaaliset mediat.
Samoja näkökulmia yritys voi hyödyntää myös Facebook sivuillaan, varsinkin jos yritys toimii kuluttajatuotebusineksessa. Äänensävy on silloin usein eri ja tavoitteena on osallistuttaa fanit, esim. kysymyksellä. Tiedotteen jakelu sosiaalisessa mediassa on oma taiteenlajinsa. - Ota yhteyttä toimittajiin henkilökohtaisesti.mikäli haluat parantaa viestin läpimenoa,
Kauppalehden uutispäällikkö kertoi saavansa 300 meiliä päivässä, joten muista että toimittajat ovat kiireisiä. Puhu asian ytimestä, älä käytä ylisanoja, älä myy, vaan tarjoa apua kiinnostavalla tavalla. - Dokumentoi kaikki kontaktit ja mitä tuli sovittua.
Jotta vielä ensikin vuonna tiedät mitkä mediat ovat kirjoittaneet mitä, kenelle on luvattu mitä lisämateriaalia ja koska on luvattu olla uudestaan yhteydessä, kaikki kontaktitoinnit on dokumentoitava. Jos olet ollut yhteydessä 20 mediaan, jokainen on tärkeä. - Ylläpidä keskustelua median kanssa.
Säännöllisyys ja jatkuva dialogi on ainoa tapa varmistaa että media muistaa yrityksesi. Älä lannistu, vaikka media ei tällä kertaa kiinnostu asiastasi. Tarjoamalla säännöllisesti erilaista materiaalia, tilanne voi olla toinen seuraavalla kerralla. - Tee vuosisuunnitelma.
Vuosisuunnitelmalla varmistat että mediatyöskentely on varmasti jatkuvaa ja säännöllistä.