Contenta logo
  • Sisällön suunnittelu ja tuotanto
    • Ostajapersoonien ja asiakastarpeiden selvitys
    • Sisältöä verkkosivuille
    • Some-sisältöjen, artikkelien, blogien ja asiakastarinoiden tuotanto
    • Sähköposti- ja uutiskirjemarkkinointi
    • Sisällön tuotantoa markkinointiautomaation tarpeisiin
    • Sisällöntuotantoa yrityksen kaikkiin kanaviin
    • Perinteinen mainonta ja tapahtumat
    • Ulkoistettu viestintäpäällikkö
  • Mediaviestintä ja -suhteet
    • Mediavaikuttaminen ja -yhteistyö
    • Materiaalit medialle
    • Mediavaikuttamisen työkalut
  • Koulutuspalvelut
    • Tulevat ja toteutuneet koulutukset
    • Markkinointisparraus verkossa
    • Koulutusaiheet
    • Digi- ja sisältömarkkinoinnin koulutuspalautteet
    • Räätälöityä verkko- ja sisällöntuotannon koulutusta yrityksille
    • Koulutusreferenssit
    • Näyttötutkintomestaripalvelut
  • Työkalupakki
  • Referenssit
    • Pelastusarmeija
    • Nordic Interim
    • Koulutusorganisaatio Valmennusmajakka
    • Stockmann
    • Ympäristöystävällisiä jätehuoltopalveluja – Griffin
    • Leasingrahoittaja Grenke
    • Supersonin verkoston kautta ulkoistettuna viestintäpäällikkönä
    • Visma Enterprise – Henkilöstöhallinnan järjestelmät
    • Advancetec – Teollisuuden koneturvallisuuden edelläkävijä
    • Panalpinan logistiikkaratkaisut
    • Henkilöstöpalveluyritys Opteam/Barona
    • Ework – konsulttivälityspalvelu
    • Tulos – Suomen paras verkkonäkyvyyden rakentaja
    • Rakennusyritys Talorak
    • Forenom Omistajapalvelut – Asuntosijoittajan kaikki palvelut
    • Designtoimisto Kuudes Kerros
    • Board Professionals Finland – Naishallitusammattilaisten yhdistys
    • Henkell
    • Kauppakeskus Liila
    • Lundia
    • Alkoholimaahantuoja Pernod Ricard
    • Menumat – Ateria-automaatti ikäihmisille
    • Afasia – blogi
    • MediaAuditFinland
    • Kiinteistösijoitusyhtiö Genesta Property Nordic
    • Oppilaitos Lärkkulla
  • Miksi Contenta ja minä?
    • Ajankohtaista
    • Tilaa Sisällöntuotannon ja Viestinnän vinkit -uutiskirje
  • Ota yhteyttä

Artikkeli

Etusivu PR-viestintä Mediavaikuttamisen vinkkilista

Mediavaikuttamisen vinkkilista

elokuu 15, 2011PR-viestintä, Työkalupakkilena

Mikäli haluat tarjota medialle esimerkiksi juttuvinkin, prosessi menee seuraavasti:

  1. Oikeanlaiset mediarekisterit ovat vaikuttamisen tärkein asia.
    Ilman toimivia, ajan tasalla olevia rekistereitä, ei kannata panostaa lehdistövaikuttamiseen. Rahat menevät hukkaan. Rekisterissä on oltava paljon toimittajakontakteja. Tärkeimmät talouslehdet tai alan lehdet eivät riitä. Henkilökohtaiset kontaktitiedot ovat tärkeitä. Älä unohda eetterimedioita.
  2. Suunnittele medioita kiinnostavia näkökulmia ja uutisia.
    Ei riitä että sinun mielestäsi asia on kiinnostava, mieti asiaa lehdistön näkökulmasta. Selvitä medioiden erilaiset teemat jne, joihin jokin näkökulmistasi voisi sopia. Toimittajat ottavat mielellään vastaan juttuvinkkejä, mutta niiden on oltava heidän näkökulmastaan kiinnostavia.
  3. Mieti mitkä lehdet olisivat kiinnostuneita suunnittelemistasi näkökulmista
    Toteuta eri materiaaleja eri lehdille. Esimerkiksi talouslehdet ovat kiinnostuneita eri asioista kuin sisustuslehdet.
  4. Suunnittele ja toteuta materiaali.
    Tarjoa kuvia, graafeja, tutkimustietoja. Erilaista materiaalia, jonka avulla media voi kuvittaa ja elävöittää juttujaan.  Älä käytä markkinointiadjektiiveja, toimittajat tunnistavat kyllä markkinointiräpin.
  5. Lähetä materiaali e-mailitse.
    Laita näkökulmat viestiosaan, liitteenä voit lähettää kuvat ja muun oheismateriaalin.
  6. Hyödynnä myös sosiaaliset mediat.
    Samoja näkökulmia yritys voi hyödyntää myös Facebook sivuillaan, varsinkin jos yritys toimii kuluttajatuotebusineksessa. Äänensävy on silloin usein eri ja tavoitteena on osallistuttaa fanit, esim. kysymyksellä. Tiedotteen jakelu sosiaalisessa mediassa on oma taiteenlajinsa.
  7. Ota yhteyttä toimittajiin henkilökohtaisesti.mikäli haluat parantaa viestin läpimenoa,
    Kauppalehden uutispäällikkö kertoi saavansa 300 meiliä päivässä, joten muista että toimittajat ovat kiireisiä. Puhu asian ytimestä,  älä käytä ylisanoja, älä myy, vaan tarjoa apua kiinnostavalla tavalla.
  8. Dokumentoi kaikki kontaktit ja mitä tuli sovittua.
    Jotta vielä ensikin vuonna tiedät mitkä mediat ovat kirjoittaneet mitä, kenelle on luvattu mitä lisämateriaalia ja koska on luvattu olla uudestaan yhteydessä, kaikki kontaktitoinnit on dokumentoitava. Jos olet ollut yhteydessä  20 mediaan, jokainen on tärkeä.
  9. Ylläpidä keskustelua median kanssa.
    Säännöllisyys ja jatkuva dialogi on ainoa tapa varmistaa että media muistaa yrityksesi. Älä lannistu, vaikka media ei tällä kertaa kiinnostu asiastasi. Tarjoamalla säännöllisesti erilaista materiaalia, tilanne voi olla toinen seuraavalla kerralla.
  10. Tee vuosisuunnitelma.
    Vuosisuunnitelmalla varmistat että mediatyöskentely on varmasti jatkuvaa ja säännöllistä.

keyboard_arrow_rightLue lisää Contentan PR-palveluista

Etsi artikkeleista

Kategoriat

  • Ajankohtaista (12)
  • Koulutukset (121)
  • Ostajan matka (6)
  • Ostoprosessi (6)
  • Parempaa sisällöntuotantoa (11)
  • PR-viestintä (6)
  • Sähköpostimarkkinointi (1)
  • Sisällöntuotanto (2)
  • Sisältöä eri kanaviin (6)
  • Sisältöä verkkosivuille (5)
  • sosiaaliset mediat (1)
  • Toteutuneet koulutukset (137)
  • Tulevat koulutukset (4)
  • Työkalupakki (20)
  • Uncategorized @fi (10)
  • Verkkosivun tehostaminen (5)

Tilaa uutiskirje

Mikäli haluat ajoittain vastaanottaa Viestinnän Vinkkejä, täytä alla oleva lomake. Ole huoleti, spämmiksi asti emme niitä lähetä.

Sisältömarkkinointitoimisto Contenta

Sisältöä, joka tekee tyytyväiseksi

lena.halen (at) contenta.fi
Puhelin: 040 766 1599

© 2017 Sisältömarkkinointitoimisto Contenta | Rekisteriseloste| Verkkosivut Merja Koriseva