Contenta logo
  • Sisällön suunnittelu ja tuotanto
    • Ostajapersoonien ja asiakastarpeiden selvitys
    • Sisältöä verkkosivuille
    • Some-sisältöjen, artikkelien, blogien ja asiakastarinoiden tuotanto
    • Sähköposti- ja uutiskirjemarkkinointi
    • Sisällön tuotantoa markkinointiautomaation tarpeisiin
    • Sisällöntuotantoa yrityksen kaikkiin kanaviin
    • Perinteinen mainonta ja tapahtumat
    • Ulkoistettu viestintäpäällikkö
  • Mediaviestintä ja -suhteet
    • Mediavaikuttaminen ja -yhteistyö
    • Materiaalit medialle
    • Mediavaikuttamisen työkalut
  • Koulutuspalvelut
    • Tulevat ja toteutuneet koulutukset
    • Markkinointisparraus verkossa
    • Koulutusaiheet
    • Digi- ja sisältömarkkinoinnin koulutuspalautteet
    • Räätälöityä verkko- ja sisällöntuotannon koulutusta yrityksille
    • Koulutusreferenssit
    • Näyttötutkintomestaripalvelut
  • Työkalupakki
  • Referenssit
    • Pelastusarmeija
    • Nordic Interim
    • Koulutusorganisaatio Valmennusmajakka
    • Stockmann
    • Ympäristöystävällisiä jätehuoltopalveluja – Griffin
    • Leasingrahoittaja Grenke
    • Supersonin verkoston kautta ulkoistettuna viestintäpäällikkönä
    • Visma Enterprise – Henkilöstöhallinnan järjestelmät
    • Advancetec – Teollisuuden koneturvallisuuden edelläkävijä
    • Panalpinan logistiikkaratkaisut
    • Henkilöstöpalveluyritys Opteam/Barona
    • Ework – konsulttivälityspalvelu
    • Tulos – Suomen paras verkkonäkyvyyden rakentaja
    • Rakennusyritys Talorak
    • Forenom Omistajapalvelut – Asuntosijoittajan kaikki palvelut
    • Designtoimisto Kuudes Kerros
    • Board Professionals Finland – Naishallitusammattilaisten yhdistys
    • Henkell
    • Kauppakeskus Liila
    • Lundia
    • Alkoholimaahantuoja Pernod Ricard
    • Menumat – Ateria-automaatti ikäihmisille
    • Afasia – blogi
    • MediaAuditFinland
    • Kiinteistösijoitusyhtiö Genesta Property Nordic
    • Oppilaitos Lärkkulla
  • Miksi Contenta ja minä?
    • Ajankohtaista
    • Tilaa Sisällöntuotannon ja Viestinnän vinkit -uutiskirje
  • Ota yhteyttä

Artikkeli

Etusivu Ajankohtaista Kun pystyt määrittelemään KILPAILUETUSI, pystyt tekemään erottelevaa markkinointia

Kun pystyt määrittelemään KILPAILUETUSI, pystyt tekemään erottelevaa markkinointia

joulukuu 9, 2025Ajankohtaista, Työkalupakkilena

Jos suunnitelmissa on lanseerata esimerkiksi uusi kukkakauppa kaupunkiin, jossa on jo 10 kukkakauppaa, niin ihan samanlaista ei sinne kannata lanseerata. Ja mikäli se kuitenkin on samanlainen, helposti tulee mieleen, että myymällä vähän halvemmalla, saadaan kauppa käyntiin.

Jos myyt muita halvemmalla huomioi seuraava:
  • Alennus on aina pois katteesta ja mitä vähemmän katetta sitä vähemmän mahdollisuuksia nostaa palkkaa/ylläpitää toimintaa/kehittää toimintaa, jne.
  • Alhainen hinta heijastuu laatumielikuvaan, ja saattaa merkitä, että laatua hakevat eivät edes tutustu tuotteeseen.
  • Hintaa on vaikea nostaa myöhemmin, jos ihmiset ovat ostaneet sen halvan hinnan takia

Toki voit myydä kilpailijaa edullisemmin ja se saattaa houkutella ostajia.

Usein se kuitenkin vaatii, että pystyt monistamaan tuotetta/palvelua kustannustehokkaasti ja kannattavasti.

Ja kannattaa varmistaa, että asiakas sitoutetaan myös jollain muullakin tavalla, esim. paremmalla palvelulla. Pelkkä lupaus ”asiakaskeskeisyydestä” ei riitä, mikäli parempi palvelu ei oikeasti jalkaudu käytännön toimiin.

TEE NÄIN:

Tuotteen hyötyjen (ja toki ominaisuuksien) lisäksi kilpailuetua voi etsiä esimerkiksi näistä aiheista:

  • Jakelutapa
    Voisiko tuotteesi löytyä toimialalla epätyypillisestä paikasta?
    Esim. Halpoja silmälaseja saa nykyään huoltoasemilla, vaikka muutama vuosi sitten optikko oli ainoa jakelukanava
  • Markkinointitapa
    Onko toimialan markkinointi kovin samanlaista? Voisitko poiketa kaavasta?
    Esim. Oatly tekee perusruokamainonnasta vahvasti poikkeavaa markkinointia
  • Ihmiset
    Voisiko yrityksen henkilöitä tai yrittäjää nostaa esille toimijoina, jotka tekevät asiat toisin, markkinoinnin ytimeen?
    Esim. Varusteleka hyödyntää henkilöstöään kasvoina ja sisällöissä.
  • Palveluympäristö

Voisiko ympäristö, jossa tuotat palvelua tai poiketa valtavirrasta?

Esim. jooga – palvelu, joka toteutetaan luonnossa tai Glamping, jossa telttailu on nostettu luksustasolle.

  • Prosessi
    Voitko tuottaa tuotetta tai palvelua eri tavalla kuin kilpailijat? Nopeammin, innovatiivisemmin, laadukkaammin?
    Esim. Spinnova, joka kehittää tekstiilikuitua mekaanisella prosessilla, jossa selluloosaa ei liuoteta lainkaan ja kemikaaleja ei käytetä.

Ja kyllä hinnoittelusta, mutta kun mietit kilpailuetua, niin siitä ei tavallisesti kannata aloittaa.

Katso seuraava blogi-postaus:
Kun pystyt määrittelemään KILPAILUETUSI, pystyt tekemään erottelevaa markkinointia

 

Etsi artikkeleista

Kategoriat

  • Ajankohtaista (21)
  • Digitaalisen markkinoinnin koulutus (1)
  • Erottelevan sisällön luominen (1)
  • Koulutukset (122)
  • Ostajan matka (6)
  • Ostoprosessi (6)
  • Parempaa sisällöntuotantoa (11)
  • PR-viestintä (6)
  • Sähköpostimarkkinointi (1)
  • Sisällöntuotanto (3)
  • Sisältöä eri kanaviin (6)
  • Sisältöä verkkosivuille (5)
  • sosiaaliset mediat (1)
  • Toteutuneet koulutukset (140)
  • Tulevat koulutukset (3)
  • Työkalupakki (29)
  • Uncategorized @fi (10)
  • Verkkosivun tehostaminen (5)
  • Verkkosivurakenne (1)

Tilaa uutiskirje

Mikäli haluat ajoittain vastaanottaa Viestinnän Vinkkejä, täytä alla oleva lomake. Ole huoleti, spämmiksi asti emme niitä lähetä.

Sisältömarkkinointitoimisto Contenta

Sisältöä, joka tekee tyytyväiseksi

lena.halen (at) contenta.fi
Puhelin: 040 766 1599

© 2017 Sisältömarkkinointitoimisto Contenta | Rekisteriseloste| Verkkosivut Merja Koriseva