Contenta logo
  • Sisällön suunnittelu ja tuotanto
    • Ostajapersoonien ja asiakastarpeiden selvitys
    • Sisältöä verkkosivuille
    • Some-sisältöjen, artikkelien, blogien ja asiakastarinoiden tuotanto
    • Sähköposti- ja uutiskirjemarkkinointi
    • Sisällön tuotantoa markkinointiautomaation tarpeisiin
    • Sisällöntuotantoa yrityksen kaikkiin kanaviin
    • Perinteinen mainonta ja tapahtumat
    • Ulkoistettu viestintäpäällikkö
  • Mediaviestintä ja -suhteet
    • Mediavaikuttaminen ja -yhteistyö
    • Materiaalit medialle
    • Mediavaikuttamisen työkalut
  • Koulutuspalvelut
    • Tulevat ja toteutuneet koulutukset
    • Markkinointisparraus verkossa
    • Koulutusaiheet
    • Digi- ja sisältömarkkinoinnin koulutuspalautteet
    • Räätälöityä verkko- ja sisällöntuotannon koulutusta yrityksille
    • Koulutusreferenssit
    • Näyttötutkintomestaripalvelut
  • Työkalupakki
  • Referenssit
    • Pelastusarmeija
    • Nordic Interim
    • Koulutusorganisaatio Valmennusmajakka
    • Stockmann
    • Ympäristöystävällisiä jätehuoltopalveluja – Griffin
    • Leasingrahoittaja Grenke
    • Supersonin verkoston kautta ulkoistettuna viestintäpäällikkönä
    • Visma Enterprise – Henkilöstöhallinnan järjestelmät
    • Advancetec – Teollisuuden koneturvallisuuden edelläkävijä
    • Panalpinan logistiikkaratkaisut
    • Henkilöstöpalveluyritys Opteam/Barona
    • Ework – konsulttivälityspalvelu
    • Tulos – Suomen paras verkkonäkyvyyden rakentaja
    • Rakennusyritys Talorak
    • Forenom Omistajapalvelut – Asuntosijoittajan kaikki palvelut
    • Designtoimisto Kuudes Kerros
    • Board Professionals Finland – Naishallitusammattilaisten yhdistys
    • Henkell
    • Kauppakeskus Liila
    • Lundia
    • Alkoholimaahantuoja Pernod Ricard
    • Menumat – Ateria-automaatti ikäihmisille
    • Afasia – blogi
    • MediaAuditFinland
    • Kiinteistösijoitusyhtiö Genesta Property Nordic
    • Oppilaitos Lärkkulla
  • Miksi Contenta ja minä?
    • Ajankohtaista
    • Tilaa Sisällöntuotannon ja Viestinnän vinkit -uutiskirje
  • Ota yhteyttä

Artikkeli

Etusivu Ajankohtaista Ilman KOHDERYHMÄN analyysiä et voi tuottaa kiinnostavaa sisältöä

Ilman KOHDERYHMÄN analyysiä et voi tuottaa kiinnostavaa sisältöä

joulukuu 1, 2025Ajankohtaista, Työkalupakkilena

Kun aloittavilta yrittäjiltä kysyy kenelle he suunnittelevat myyvänsä palvelua tai tuotetta, vastaus on usein: ”Minun tuote/palvelu sopii kaikille”. Ja kun jatkamme keskustelua, niin selviää että demografisesti halutut henkilöt kuitenkin ovat 25 – 55 vuotiaita.

Totta on, että monet tuotteet ja palvelut sopivat periaatteessa vaikka kenelle. Todella monet hyötyvät vaikkapa fysioterapiasta, kukista, luonnon mehuista, sisustussunnittelupalveluista jne. Ja usein he ovat iältään mainitussa ikähaarukassa.

Mutta kannattaa kysyä itseltään vaikkapa seuraavat kysymykset: 

KYSYMYS 1
Mutta kokevatko ihmiset tuotteesi tärkeäksi, täyttääkö se jonkun tarpeen?

KYSYMYS 2
Kokeeko tavoiteltava kohderyhmä jotain ostonesteitä?

ESIMERKKI: Jos myyt luonnollista omenamehua, niin kaikille se sopii (paitsi omena-allergikoille), mutta oston esteitä on paljon: Liian kallista, liian vaivalloista hankkia, ei kiinnosta, miksi pitäisi juoda luonnonmehua, en ymmärrä sen hyötyjä, mistä sitä saa jne.

KYSYMYS 3
Ymmärtävätkö ”kaikki”riittävästi toimialan tarjonnasta, markkinasta, vaihtoehdoista, jotta etä voivat valita sinun tuotteesi, joka luonnollisesti on paras?
Vai onko niin että monet ovat huonoja ostajia ja että heitä pitäisi auttaa ymmärtämään mitä oikeasti tarvitsevat.

KYSYMYS 4
Ja vielä: pystyykö kukaan tekemään ”kaikille” hyvää, koukuttavaa ja vaikuttavaa viestintää/sisältöä?
Ei pysty!

Ja siksi sisällöstä tulee huttua, epäkiinnostavaa ja usein pelkästään myyntiargumentteja sisältävää.

Kohderyhmänä ei voi olla kaikki, mutta kaikkien yrittäjien pitäisi se oivaltaa.

 

 

Kohderyhmän määrittely (kilpailuedun rinnalla) on yksi markkinoinnin tärkeimmistä päätöksistä,
Kaikki markkinointi alkaa siitä. Ja koska individualismi kasvaa jatkuvasti, kohderyhmiä on lähes aina monta.
Kohderyhmästä riippuen tuotteen tai palvelun tarve, toimialan ymmärrys, kanavien käyttö, halu ja mahdollisuudet ostaa ja lukemattomat muut asiat vaihtelevat.

Mikäli emme tuota eri kohderyhmiä kiinnostavaa sisältöä, emme pääse heidän näköpiiriinsä eikä meillä ei ole mahdollisuutta auttaa heitä ostopolkua eteenpäin.
Tuotteen tai palvelun ominaisuuksiin keskittyvä viestintä/sisältö, harvoin on herättää kohderyhmässä kiinnostusta. 

MÄÄRITTELE KOHDERYHMÄN NÄIN: 

Aloita analysoimalla ainakin nämä kohderyhmän ostohalukkuutta määrittelevät asiat:

  • oston motiivit, mitä tarvetta he ratkaisevat, mitkä asiat vaikuttavat tuotteen tai palvelun valintaan
  • toimialaymmärrys, eli mitä ymmärtävät toimialan tarjonnasta; tuotteen valintakriteerit, hintataso, toimijat alalla, jne. Monet ostajat ovat amatöörejä, heitä kiinnostaa eri asiat kun hyviä ostajia.
  • oston esteet

Kun tiedät nämä asiat kohderyhmästä, pystyt tuottamaan parempaa ja koukuttavampaa sisältöä 

Katso seuraava blogi-postaus: Miten määrittelen markkinoinnin tavoitteet.

Etsi artikkeleista

Kategoriat

  • Ajankohtaista (21)
  • Digitaalisen markkinoinnin koulutus (1)
  • Erottelevan sisällön luominen (1)
  • Koulutukset (122)
  • Ostajan matka (6)
  • Ostoprosessi (6)
  • Parempaa sisällöntuotantoa (11)
  • PR-viestintä (6)
  • Sähköpostimarkkinointi (1)
  • Sisällöntuotanto (3)
  • Sisältöä eri kanaviin (6)
  • Sisältöä verkkosivuille (5)
  • sosiaaliset mediat (1)
  • Toteutuneet koulutukset (140)
  • Tulevat koulutukset (3)
  • Työkalupakki (29)
  • Uncategorized @fi (10)
  • Verkkosivun tehostaminen (5)
  • Verkkosivurakenne (1)

Tilaa uutiskirje

Mikäli haluat ajoittain vastaanottaa Viestinnän Vinkkejä, täytä alla oleva lomake. Ole huoleti, spämmiksi asti emme niitä lähetä.

Sisältömarkkinointitoimisto Contenta

Sisältöä, joka tekee tyytyväiseksi

lena.halen (at) contenta.fi
Puhelin: 040 766 1599

© 2017 Sisältömarkkinointitoimisto Contenta | Rekisteriseloste| Verkkosivut Merja Koriseva