Jos suunnitelmissa on lanseerata esimerkiksi uusi kukkakauppa kaupunkiin, jossa on jo 10 kukkakauppaa, niin ihan samanlaista ei sinne kannata lanseerata. Ja mikäli se kuitenkin on samanlainen, helposti tulee mieleen, että myymällä vähän halvemmalla, saadaan kauppa käyntiin.
Jos myyt muita halvemmalla huomioi seuraava:
- Alennus on aina pois katteesta ja mitä vähemmän katetta sitä vähemmän mahdollisuuksia nostaa palkkaa/ylläpitää toimintaa/kehittää toimintaa, jne.
- Alhainen hinta heijastuu laatumielikuvaan, ja saattaa merkitä, että laatua hakevat eivät edes tutustu tuotteeseen.
- Hintaa on vaikea nostaa myöhemmin, jos ihmiset ovat ostaneet sen halvan hinnan takia
Toki voit myydä kilpailijaa edullisemmin ja se saattaa houkutella ostajia.
Usein se kuitenkin vaatii, että pystyt monistamaan tuotetta/palvelua kustannustehokkaasti ja kannattavasti.
Ja kannattaa varmistaa, että asiakas sitoutetaan myös jollain muullakin tavalla, esim. paremmalla palvelulla. Pelkkä lupaus ”asiakaskeskeisyydestä” ei riitä, mikäli parempi palvelu ei oikeasti jalkaudu käytännön toimiin.
TEE NÄIN:
Tuotteen hyötyjen (ja toki ominaisuuksien) lisäksi kilpailuetua voi etsiä esimerkiksi näistä aiheista:
- Jakelutapa
Voisiko tuotteesi löytyä toimialalla epätyypillisestä paikasta?
Esim. Halpoja silmälaseja saa nykyään huoltoasemilla, vaikka muutama vuosi sitten optikko oli ainoa jakelukanava - Markkinointitapa
Onko toimialan markkinointi kovin samanlaista? Voisitko poiketa kaavasta?
Esim. Oatly tekee perusruokamainonnasta vahvasti poikkeavaa markkinointia - Ihmiset
Voisiko yrityksen henkilöitä tai yrittäjää nostaa esille toimijoina, jotka tekevät asiat toisin, markkinoinnin ytimeen?
Esim. Varusteleka hyödyntää henkilöstöään kasvoina ja sisällöissä. - Palveluympäristö
Voisiko ympäristö, jossa tuotat palvelua tai poiketa valtavirrasta?
Esim. jooga – palvelu, joka toteutetaan luonnossa tai Glamping, jossa telttailu on nostettu luksustasolle.
- Prosessi
Voitko tuottaa tuotetta tai palvelua eri tavalla kuin kilpailijat? Nopeammin, innovatiivisemmin, laadukkaammin?
Esim. Spinnova, joka kehittää tekstiilikuitua mekaanisella prosessilla, jossa selluloosaa ei liuoteta lainkaan ja kemikaaleja ei käytetä.
Ja kyllä hinnoittelusta, mutta kun mietit kilpailuetua, niin siitä ei tavallisesti kannata aloittaa.
Katso seuraava blogi-postaus:
Kun pystyt määrittelemään KILPAILUETUSI, pystyt tekemään erottelevaa markkinointia

