Erottautuminen markkinointimassasta on elintärkeää, kun yritetään tavoitella kohderyhmän huomio.
Erottautuminen tarkoittaa, että
- ei luvata samaa kuin kilpailijat
- ei näytetä samalta kuin kilpailijat
- ei tarjota samaa kuin kilpailijat
- ei puhuta kuin kilpailijat
Kaikkien asioiden ei tarvitse olla erilaisia, kunhan joku asia on selkeästi erilainen

Jotta siinä on mahdollista onnistua, on ymmärrettävä mitä kilpailijat tekevät. Jos yritys ei erotu, tarvitaan suuret budjetit, jotta voidaan varmistaa, että kohderyhmä näkee meidän markkinointia enemmän kuin kilpailijan.
Kuulostaa helpolta, mutta hämmästyttävän usein yritykset tuntevat kilpailijansa huonosti eivätkä ole sukeltaneet syvälle heidän tarjontaansa, sisältöihinsä tai kanaviin.
TEE NÄIN:
Selvitä kilpailijoiden lupauksia ja markkinointitoimenpiteitä:
- listaa kilpailijat – tavallisesti niitä on yli 5, usein paljon enemmän
- Googlaa niitä hakusanoja, joita kohderyhmä todennäköisesti käyttää etsiessään sinun tuotteita
- Hanki tekoälyn (esim. ChatGPT tai Perplexity) avulla samoilla hakusanoilla lisää tietoa
- Analysoi kilpailijoiden
* lupaukset ja viestit
* visuaalinen ilme
* äänensävy
* tarjonta (palvelukuvaukset, hinnat, jne)
- Valjasta tekoäly tekemään vertailuja kilpailijoiden kesken.
Esimerkiksi voit pyytää tekoälyä vertailemaan eri yritysten LinkedIn viestintää (useutta, sisältöä, lupauksia, seuraajamääriä, jne.) - Valitse 2–3 tärkeintä kilpailijaa ja käy läpi: kampanjat, ladattavat materiaalit, uutiskirjeet, webinaarit, some-sarjat jne.
Mikäli et tiedä millaista markkinointia kilpailijat tuottavat, et voi olla varma että erotut heistä etkä siitä että kilpailuetusi on erottuva.
Katso seuraava blogi-postaus:
Kun pystyt määrittelemään KILPAILUETUSI, pystyt tekemään erottelevaa markkinointia
