Contenta logo
  • Sisällön suunnittelu ja tuotanto
    • Ostajapersoonien ja asiakastarpeiden selvitys
    • Sisältöä verkkosivuille
    • Some-sisältöjen, artikkelien, blogien ja asiakastarinoiden tuotanto
    • Sähköposti- ja uutiskirjemarkkinointi
    • Sisällön tuotantoa markkinointiautomaation tarpeisiin
    • Sisällöntuotantoa yrityksen kaikkiin kanaviin
    • Perinteinen mainonta ja tapahtumat
    • Ulkoistettu viestintäpäällikkö
  • Mediaviestintä ja -suhteet
    • Mediavaikuttaminen ja -yhteistyö
    • Materiaalit medialle
    • Mediavaikuttamisen työkalut
  • Koulutuspalvelut
    • Tulevat ja toteutuneet koulutukset
    • Markkinointisparraus verkossa
    • Koulutusaiheet
    • Digi- ja sisältömarkkinoinnin koulutuspalautteet
    • Räätälöityä verkko- ja sisällöntuotannon koulutusta yrityksille
    • Koulutusreferenssit
    • Näyttötutkintomestaripalvelut
  • Työkalupakki
  • Referenssit
    • Pelastusarmeija
    • Nordic Interim
    • Koulutusorganisaatio Valmennusmajakka
    • Stockmann
    • Ympäristöystävällisiä jätehuoltopalveluja – Griffin
    • Leasingrahoittaja Grenke
    • Supersonin verkoston kautta ulkoistettuna viestintäpäällikkönä
    • Visma Enterprise – Henkilöstöhallinnan järjestelmät
    • Advancetec – Teollisuuden koneturvallisuuden edelläkävijä
    • Panalpinan logistiikkaratkaisut
    • Henkilöstöpalveluyritys Opteam/Barona
    • Ework – konsulttivälityspalvelu
    • Tulos – Suomen paras verkkonäkyvyyden rakentaja
    • Rakennusyritys Talorak
    • Forenom Omistajapalvelut – Asuntosijoittajan kaikki palvelut
    • Designtoimisto Kuudes Kerros
    • Board Professionals Finland – Naishallitusammattilaisten yhdistys
    • Henkell
    • Kauppakeskus Liila
    • Lundia
    • Alkoholimaahantuoja Pernod Ricard
    • Menumat – Ateria-automaatti ikäihmisille
    • Afasia – blogi
    • MediaAuditFinland
    • Kiinteistösijoitusyhtiö Genesta Property Nordic
    • Oppilaitos Lärkkulla
  • Miksi Contenta ja minä?
    • Ajankohtaista
    • Tilaa Sisällöntuotannon ja Viestinnän vinkit -uutiskirje
  • Ota yhteyttä

Artikkeli

Etusivu Ajankohtaista Tiedätkö, mitkä tuotteet/palvelut kohderyhmäsi kokee sinun KILPAILIJOIKSI?

Tiedätkö, mitkä tuotteet/palvelut kohderyhmäsi kokee sinun KILPAILIJOIKSI?

joulukuu 9, 2025Ajankohtaista, Työkalupakkilena

Aloittelevat markkinoijat kokevat ajoittain oman tuotteensa tai palvelunsa ainutlaatuiseksi. Se saattaa poiketa kilpailijoista esimerkiksi ostotavaltaan. Tai palvelussa on jokin ennen näkemätön ominaisuus, joka puuttuu kilpailijoiden palveluista

Kohderyhmä on kuitenkin saattanut vuosien ajan tyydyttää saman tarpeen muilla, vaihtoehtoisilla tavoilla.

Potentiaalinen ostaja ei välttämättä koskaan ole kaivannut tuotettasi

 

  • Kohderyhmän edustajat eivät välttämättä edes huomaa uutta, uskomatonta ominaisuutta, koska palvelun viestintä, vaikka kenties näkyvää, ei kiinnosta heitä.
    Esim. Coca-Cola juomana ja elämän ilon tuojana ei kosketa minua, mutta Coca-Cola kastikkeen osana ruuanlaitossa on kiinnostava ja herättäisi minun mielenkiinnon, mikäli sellaisesta näkisin markkinointiviestintää
  • Kohderyhmä on aina ennen pärjännyt ilman juuri tätä tuotetta/tai ominaisuutta, eikä oikeastaan ole hakenut mitään erilaista tai parempaa palvelua.
    Esim. valmiit vuolukanaviipaleet on ruuanlaiton helpottava lisä, mutta valmiit kanakoivet, joista leikataan paloja, on hyvin kelvannut ennen. Enkä osannut kaivata muuta
  • Kohderyhmä on ehkä ratkaissut ongelman eri tavalla, kuin mitä sinun tarjontasi ehdottaa.
    Esim. tarve liikkua, ei välttämättä vaadi kuntosalikäyntejä, ilmaisia kuntoilumuotoja on runsaasti.

Koska ostaja ei ole koskaan varsinaisesti kaivannut juuri sinun tuotettasi tai palveluasi, kilpailukenttä voi olla paljon laajempi kuin pelkät suorat kilpailijat.

Esimerkiksi digitoimistot, jotka rakentavat verkkosivustoja pienyrittäjille, voivat kohdata kilpailua vaikka mistä suunnasta:

  • yrittäjän veljenpoika on usein varteenotettava vaihtoehto digitoimistolle
  • Laiskuus kartoittaa tarjoajat ja tehdä päätöksiä on aina kaikkien tuotteiden kilpailija.
  • opiskelijat, jotka tarvitsevat harjoittelukohteita
  • jne.
TEE NÄIN:

Kartoita huolellisesti

  • mitä tarpeita kohderyhmä pyrkii ratkaisemaan – katso edellinen blogipostaus
  • mitkä toimijat kohderyhmä kokee kilpailijoiksi

 

Älä luota omiin uskomuksiisi vaan haastattele kohderyhmän edustajia perusteellisesti. Lyhyissä selvityksissä vastaukset ovat usein niitä, joita kohderyhmä olettaa sinun haluavan kuulla. Kannusta kohderyhmää kertomaan todellisia mielipiteitä.

Katso seuraava blogi-postaus: Jos et tiedä miten kilpailija markkinoi, et pysty luomaan erottelevaa markkinointiviestintää. 

Etsi artikkeleista

Kategoriat

  • Ajankohtaista (21)
  • Digitaalisen markkinoinnin koulutus (1)
  • Erottelevan sisällön luominen (1)
  • Koulutukset (122)
  • Ostajan matka (6)
  • Ostoprosessi (6)
  • Parempaa sisällöntuotantoa (11)
  • PR-viestintä (6)
  • Sähköpostimarkkinointi (1)
  • Sisällöntuotanto (3)
  • Sisältöä eri kanaviin (6)
  • Sisältöä verkkosivuille (5)
  • sosiaaliset mediat (1)
  • Toteutuneet koulutukset (140)
  • Tulevat koulutukset (3)
  • Työkalupakki (29)
  • Uncategorized @fi (10)
  • Verkkosivun tehostaminen (5)
  • Verkkosivurakenne (1)

Tilaa uutiskirje

Mikäli haluat ajoittain vastaanottaa Viestinnän Vinkkejä, täytä alla oleva lomake. Ole huoleti, spämmiksi asti emme niitä lähetä.

Sisältömarkkinointitoimisto Contenta

Sisältöä, joka tekee tyytyväiseksi

lena.halen (at) contenta.fi
Puhelin: 040 766 1599

© 2017 Sisältömarkkinointitoimisto Contenta | Rekisteriseloste| Verkkosivut Merja Koriseva