Contenta logo
  • Sisällön suunnittelu ja tuotanto
    • Ostajapersoonien ja asiakastarpeiden selvitys
    • Sisältöä verkkosivuille
    • Some-sisältöjen, artikkelien, blogien ja asiakastarinoiden tuotanto
    • Sähköposti- ja uutiskirjemarkkinointi
    • Sisällön tuotantoa markkinointiautomaation tarpeisiin
    • Sisällöntuotantoa yrityksen kaikkiin kanaviin
    • Perinteinen mainonta ja tapahtumat
    • Ulkoistettu viestintäpäällikkö
  • Mediaviestintä ja -suhteet
    • Mediavaikuttaminen ja -yhteistyö
    • Materiaalit medialle
    • Mediavaikuttamisen työkalut
  • Koulutuspalvelut
    • Tulevat ja toteutuneet koulutukset
    • Markkinointisparraus verkossa
    • Koulutusaiheet
    • Digi- ja sisältömarkkinoinnin koulutuspalautteet
    • Räätälöityä verkko- ja sisällöntuotannon koulutusta yrityksille
    • Koulutusreferenssit
    • Näyttötutkintomestaripalvelut
  • Työkalupakki
  • Referenssit
    • Pelastusarmeija
    • Nordic Interim
    • Koulutusorganisaatio Valmennusmajakka
    • Stockmann
    • Ympäristöystävällisiä jätehuoltopalveluja – Griffin
    • Leasingrahoittaja Grenke
    • Supersonin verkoston kautta ulkoistettuna viestintäpäällikkönä
    • Visma Enterprise – Henkilöstöhallinnan järjestelmät
    • Advancetec – Teollisuuden koneturvallisuuden edelläkävijä
    • Panalpinan logistiikkaratkaisut
    • Henkilöstöpalveluyritys Opteam/Barona
    • Ework – konsulttivälityspalvelu
    • Tulos – Suomen paras verkkonäkyvyyden rakentaja
    • Rakennusyritys Talorak
    • Forenom Omistajapalvelut – Asuntosijoittajan kaikki palvelut
    • Designtoimisto Kuudes Kerros
    • Board Professionals Finland – Naishallitusammattilaisten yhdistys
    • Henkell
    • Kauppakeskus Liila
    • Lundia
    • Alkoholimaahantuoja Pernod Ricard
    • Menumat – Ateria-automaatti ikäihmisille
    • Afasia – blogi
    • MediaAuditFinland
    • Kiinteistösijoitusyhtiö Genesta Property Nordic
    • Oppilaitos Lärkkulla
  • Miksi Contenta ja minä?
    • Ajankohtaista
    • Tilaa Sisällöntuotannon ja Viestinnän vinkit -uutiskirje
  • Ota yhteyttä

Artikkeli

Etusivu Ajankohtaista Jaa markkinointiTAVOITTEET pienemmiksi, konkreettisiksi osatavoitteiksi, jolloin ne ohjaavat tekemistä ja niitä voidaan mitata

Jaa markkinointiTAVOITTEET pienemmiksi, konkreettisiksi osatavoitteiksi, jolloin ne ohjaavat tekemistä ja niitä voidaan mitata

joulukuu 8, 2025Ajankohtaista, Työkalupakkilena

Yhtään yritystä maailmassa ei ole, joka ei haluaisi kasvattaa myyntiä.

Myynti toteutuu kuitenkin usein monen ostoprosessin vaiheen kautta.

Yksinkertaisimmillaan ostopolku on tällainen:
Tiedostetaan tarve, Harkitaan vaihtoehtoja, Ostetaan tuote/palvelu

Markkinointitavoitteet voidaan jakaa esimerkiksi ostopolun vaiheiden mukaisesti

Kohderyhmälle ei kannata antaa alennusta ja tarjota esimerkiksi 2 tuotetta 1 hinnalla, mikäli heillä ei ole tuotteesta tarvetta.
Mutta vaikka heillä olisi tarve, he eivät osta tuntemattomalta.
Eli ensin on rakennettava tunnettuutta tuotteelle tai palvelulle. Yrityksen on vaikeata somessa saada ilmaiset postaukset kohderyhmän kuplaan, ja niinpä tunnettuuden rakentamiseen tarvitaan usein maksettua mainontaa eri kanavissa.

Kohderyhmälle ei myöskään kannata puhua vain tuotteiden ominaisuuksista, mikäli he eivät ymmärrä mikä tuotekategoriassa on tärkeää kun he rupeavat miettimään hankintaa.

Vasta kun he ovat prosessin ”osto”-kohdassa, kannattaa syventyä tarkemmin esim.  teknisiin ominaisuuksiin, hintaan, toimitusehtoihin, jne.

Esim. kotisiivouspalveluja tarjoavan yrityksen markkinointitavoitteet voisivat pilkottuna olla seuraavat.

”Pyritään innostamaan kohderyhmää miettimään kotisiivouspalveluiden hyötyjä”
(kun potentiaalinen ostaja ei vielä ole varma tarvitseeko hän näitä palveluja)

TAI

”Autetaan kohderyhmää ymmärtämään miten siivouspalveluita ostetaan. ”
(kun potentiaalinen ostaja harkitsee ja tutustuu erilaisiin palveluntarjoajiin)

TAI

”Tehostetaan liidien hankintaa verkkosivuston kautta. Tavoitteemme on saada 50 tarjouspyyntöä) kuukaudessa.”
(kun potentiaalinen ostaja on valmis ostamaan, kun hän löytää sopivan hinta/laatusuhteen tarjoavan yrityksen)

Eri kohderyhmien markkinointitavoitteet

Sen lisäksi että markkinointitavoitteet voivat olla erilaiset erilaisissa ostoprosessin vaiheissa, myös eri kohderyhmille voidaan kohdistaa erilaiset tavoitteet. Esimerkiksi kiireisille uranaisille suunnatun markkinoinnin tavoitteena voi olla saada heidät tilaamaan säännöllinen viikkosiivous, kun taas ylioppilasperheille suunnatun markkinoinnin tavoitteena voi olla yhden suursiivouksen myynti.

Tärkeää on myös, että tavoitteet ovat mitattavissa

Mitattavia tavoitteita on esimerkiksi:

  • Kuinka monta some-reaktiota tavoitellaan tietyn ajan kuluessa.
  • Kuinka monta siivouspalvelun ostajan oppaita ladataan tietyn ajan kuluessa.
  • Kuinka monta liidiä tavoitellaan tietyn ajan kuluessa.

Kun tavoitteet ovat pilkottu pienemmiksi, ne myös ohjaavat toimintaa, eli mitä markkinointitoimenpiteitä yrityksen on tehtävä päästäkseen tavoitteeseen.

Ja sehän on ikään kuin vähän tavoitteiden tehtävä.

”Lisää myyntiä” ei ohjaa oikein minkäänlaiseen toimintaan Jo yhden tuotteen lisämyynti tarkoittaa, että tavoite ”lisää myyntiä” on saavutettu. Ja tavallisesti se ei riitä.

Katso seuraava blogi-postaus: Miten määrittelen kilpailijat ja miksi.

Etsi artikkeleista

Kategoriat

  • Ajankohtaista (21)
  • Digitaalisen markkinoinnin koulutus (1)
  • Erottelevan sisällön luominen (1)
  • Koulutukset (122)
  • Ostajan matka (6)
  • Ostoprosessi (6)
  • Parempaa sisällöntuotantoa (11)
  • PR-viestintä (6)
  • Sähköpostimarkkinointi (1)
  • Sisällöntuotanto (3)
  • Sisältöä eri kanaviin (6)
  • Sisältöä verkkosivuille (5)
  • sosiaaliset mediat (1)
  • Toteutuneet koulutukset (140)
  • Tulevat koulutukset (3)
  • Työkalupakki (29)
  • Uncategorized @fi (10)
  • Verkkosivun tehostaminen (5)
  • Verkkosivurakenne (1)

Tilaa uutiskirje

Mikäli haluat ajoittain vastaanottaa Viestinnän Vinkkejä, täytä alla oleva lomake. Ole huoleti, spämmiksi asti emme niitä lähetä.

Sisältömarkkinointitoimisto Contenta

Sisältöä, joka tekee tyytyväiseksi

lena.halen (at) contenta.fi
Puhelin: 040 766 1599

© 2017 Sisältömarkkinointitoimisto Contenta | Rekisteriseloste| Verkkosivut Merja Koriseva