Contenta logo
  • Sisällön suunnittelu ja tuotanto
    • Ostajapersoonien ja asiakastarpeiden selvitys
    • Sisältöä verkkosivuille
    • Some-sisältöjen, artikkelien, blogien ja asiakastarinoiden tuotanto
    • Sähköposti- ja uutiskirjemarkkinointi
    • Sisällön tuotantoa markkinointiautomaation tarpeisiin
    • Sisällöntuotantoa yrityksen kaikkiin kanaviin
    • Perinteinen mainonta ja tapahtumat
    • Ulkoistettu viestintäpäällikkö
  • Mediaviestintä ja -suhteet
    • Mediavaikuttaminen ja -yhteistyö
    • Materiaalit medialle
    • Mediavaikuttamisen työkalut
  • Koulutuspalvelut
    • Tulevat ja toteutuneet koulutukset
    • Markkinointisparraus verkossa
    • Koulutusaiheet
    • Digi- ja sisältömarkkinoinnin koulutuspalautteet
    • Räätälöityä verkko- ja sisällöntuotannon koulutusta yrityksille
    • Koulutusreferenssit
    • Näyttötutkintomestaripalvelut
  • Työkalupakki
  • Referenssit
    • Pelastusarmeija
    • Nordic Interim
    • Koulutusorganisaatio Valmennusmajakka
    • Stockmann
    • Ympäristöystävällisiä jätehuoltopalveluja – Griffin
    • Leasingrahoittaja Grenke
    • Supersonin verkoston kautta ulkoistettuna viestintäpäällikkönä
    • Visma Enterprise – Henkilöstöhallinnan järjestelmät
    • Advancetec – Teollisuuden koneturvallisuuden edelläkävijä
    • Panalpinan logistiikkaratkaisut
    • Henkilöstöpalveluyritys Opteam/Barona
    • Ework – konsulttivälityspalvelu
    • Tulos – Suomen paras verkkonäkyvyyden rakentaja
    • Rakennusyritys Talorak
    • Forenom Omistajapalvelut – Asuntosijoittajan kaikki palvelut
    • Designtoimisto Kuudes Kerros
    • Board Professionals Finland – Naishallitusammattilaisten yhdistys
    • Henkell
    • Kauppakeskus Liila
    • Lundia
    • Alkoholimaahantuoja Pernod Ricard
    • Menumat – Ateria-automaatti ikäihmisille
    • Afasia – blogi
    • MediaAuditFinland
    • Kiinteistösijoitusyhtiö Genesta Property Nordic
    • Oppilaitos Lärkkulla
  • Miksi Contenta ja minä?
    • Ajankohtaista
    • Tilaa Sisällöntuotannon ja Viestinnän vinkit -uutiskirje
  • Ota yhteyttä

Artikkeli

Etusivu Ajankohtaista Jos markkinoinnin KOHDERYHMÄN määrittely on epäselvä – > onnistuminen vaikeata

Jos markkinoinnin KOHDERYHMÄN määrittely on epäselvä – > onnistuminen vaikeata

joulukuu 1, 2025Ajankohtaista, Työkalupakkilena

Kun aloittavilta yrittäjiltä kysyy kenelle he suunnittelevat myyvänsä palveluansa tai tuotettansa, vastaus on usein: ”Kaikillehan tämä sopii”.

Ja kun jatkamme keskustelua, niin selviää että demografisesti tavoiteltavat henkilöt kuitenkin ovat 25 – 55 vuotiaita.

Totta on, että monet tuotteet ja palvelut sopivat periaatteessa vaikka kenelle. Todella monet hyötyvät vaikkapa fysioterapiasta, kukista, luonnon mehuista, sisustussunnittelupalveluista jne. Ja usein he ovat iältään mainitussa ikähaarukassa.

KYSYMYS 1
Mutta kokevatko ihmiset sen tärkeäksi, täyttääkö se jonkun tarpeen vai onko heillä esim. oston esteitä?

ESIMERKKI: Jos myyt luonnollista omenamehua, niin kaikille se sopii (paitsi omena-allergikoille), mutta oston esteitä on paljon: Liian kallista, liian vaivalloista hankkia, ei kiinnosta, miksi pitäisi juoda luonnonmehua, en ymmärrä sen hyötyjä, mistä sitä saa jne.

KYSYMYS 2

Ymmärtävätkö ”kaikki” toimialan tarjonnasta, markkinasta, vaihtoehdoista riittävästi ja sen takia valitsevat sinun tuotteesi, koska se on paras? Vai onko niin että he ovat huonoja ostajia ja että heitä pitäisi auttaa ymmärtämään mitä oikeasti tarvitsevat.

KYSYMYS 3

Ja viimeisenä: pystyykö kukaan tekemään ”kaikille” hyvää, koukuttavaa ja vaikuttavaa viestintää/sisältöä?
Ei pysty!

Ja siksi sisällöstä tulee huttua, epäkiinnostavaa ja usein pelkästään myyntiargumentteja sisältävää.

Kohderyhmänä ei voi olla kaikki, mutta kaikkien yrittäjien pitäisi se oivaltaa.

Kohderyhmän määrittely (kilpailuedun rinnalla) on yksi markkinoinnin tärkeimmistä päätöksistä,
Kaikki markkinointi alkaa siitä. Ja koska individualismi kasvaa jatkuvasti, kohderyhmiä on lähes aina monta.
Tuotteen tai palvelun tarve, kanavien käyttö, halu ja mahdollisuudet ostaa, jne. vaihtelevat

TEE NÄIN: 

Aloista analysoimalla ainakin nämä kohderyhmän ostohalukkuutta määrittelevät asiat:

  • oston motiivit, mitä tarvetta he ratkaisevat, mitkä asiat vaikuttavat tuotteen tai palvelun valintaan
  • toimialaymmärrys, eli mitä ymmärtävät toimialan tarjonnasta; tuotteen valintakriteerit, hintataso, toimijat alalla, jne. Monet ostajat ovat amatöörejä, heitä kiinnostaa eri asiat kun hyviä ostajia.
  • oston esteet

Katso seuraava blogi-postaus: Miten määrittelen markkinoinnin tavoitteet.

Etsi artikkeleista

Kategoriat

  • Ajankohtaista (15)
  • Digitaalisen markkinoinnin koulutus (1)
  • Erottelevan sisällön luominen (1)
  • Koulutukset (122)
  • Ostajan matka (6)
  • Ostoprosessi (6)
  • Parempaa sisällöntuotantoa (11)
  • PR-viestintä (6)
  • Sähköpostimarkkinointi (1)
  • Sisällöntuotanto (3)
  • Sisältöä eri kanaviin (6)
  • Sisältöä verkkosivuille (5)
  • sosiaaliset mediat (1)
  • Toteutuneet koulutukset (140)
  • Tulevat koulutukset (3)
  • Työkalupakki (23)
  • Uncategorized @fi (10)
  • Verkkosivun tehostaminen (5)
  • Verkkosivurakenne (1)

Tilaa uutiskirje

Mikäli haluat ajoittain vastaanottaa Viestinnän Vinkkejä, täytä alla oleva lomake. Ole huoleti, spämmiksi asti emme niitä lähetä.

Sisältömarkkinointitoimisto Contenta

Sisältöä, joka tekee tyytyväiseksi

lena.halen (at) contenta.fi
Puhelin: 040 766 1599

© 2017 Sisältömarkkinointitoimisto Contenta | Rekisteriseloste| Verkkosivut Merja Koriseva