Kun kysyn aloittelevilta yrittäjiltä mitä haluavat oppia markkinoinnista, he kertovat kaipaavansa ymmärrystä ja teknistä osaamista some-alustojen hyödyntämiseen.
”Facebook – tai Instagram -mainoksia pitäisi ruveta tekemään. Tavoitteena on saada lisää myyntiä somen kautta.”
Tavallinen käsitys sosiaalisen median hyödyntämisestä on, että sieltä saa ilmaiseksi ja helposti kauppaa. Vaikka tietenkin kursseilla myös on heitä, jotka kertovat miten huonosti some on toiminut heille.
Onhan se totta, että sosiaalista mediaa hyödyntämällä on mahdollista saada paljonkin kauppaa.
Mutta alustan teknisten ominaisuuksien ymmärtäminen on ongelmista pienin.
Paljon tärkeämpää on määritellä markkinoinnin peruspilarit. Jos markkinoija ei määrittele tuotteidensa markkinoinnin peruspilarit, on aivan sama miten hyvin hän teknisesti osaa käyttää erilaisia digitaalisia alustoja.
Kun peruspilarit on määritelty, verkosta löytyy sadoittain oppaita miten eri some-alustoja voi hyödyntää tehokkaasti.
Määrittele peruspilarit näin:
Määrittele:
- kohderyhmät ja heidän tarpeensa
- kilpailijoiden tarjonta ja toiminta
- omien tuotteiden kilpailuetu
- oman palvelun/tuotteen lupaus
Tarvitaan siis markkinoinnin perustan ymmärtämistä, ennen kuin kannattaa aloittaa sosiaalisen median hyödyntäminen. Ja ilmaiseksi sieltä harvemmin saa kauppaa – aina kuluu aikaresursseja ja usein myös raharesursseja.
Apua määrittelyn eri vaiheisiin saat seuraavista blogi-kirjoituksista.
