Contenta logo
  • Sisällön suunnittelu ja tuotanto
    • Ostajapersoonien ja asiakastarpeiden selvitys
    • Sisältöä verkkosivuille
    • Some-sisältöjen, artikkelien, blogien ja asiakastarinoiden tuotanto
    • Sähköposti- ja uutiskirjemarkkinointi
    • Sisällön tuotantoa markkinointiautomaation tarpeisiin
    • Sisällöntuotantoa yrityksen kaikkiin kanaviin
    • Perinteinen mainonta ja tapahtumat
    • Ulkoistettu viestintäpäällikkö
  • Mediaviestintä ja -suhteet
    • Mediavaikuttaminen ja -yhteistyö
    • Materiaalit medialle
    • Mediavaikuttamisen työkalut
  • Koulutuspalvelut
    • Tulevat ja toteutuneet koulutukset
    • Markkinointisparraus verkossa
    • Koulutusaiheet
    • Digi- ja sisältömarkkinoinnin koulutuspalautteet
    • Räätälöityä verkko- ja sisällöntuotannon koulutusta yrityksille
    • Koulutusreferenssit
    • Näyttötutkintomestaripalvelut
  • Työkalupakki
  • Referenssit
    • Pelastusarmeija
    • Nordic Interim
    • Koulutusorganisaatio Valmennusmajakka
    • Stockmann
    • Ympäristöystävällisiä jätehuoltopalveluja – Griffin
    • Leasingrahoittaja Grenke
    • Supersonin verkoston kautta ulkoistettuna viestintäpäällikkönä
    • Visma Enterprise – Henkilöstöhallinnan järjestelmät
    • Advancetec – Teollisuuden koneturvallisuuden edelläkävijä
    • Panalpinan logistiikkaratkaisut
    • Henkilöstöpalveluyritys Opteam/Barona
    • Ework – konsulttivälityspalvelu
    • Tulos – Suomen paras verkkonäkyvyyden rakentaja
    • Rakennusyritys Talorak
    • Forenom Omistajapalvelut – Asuntosijoittajan kaikki palvelut
    • Designtoimisto Kuudes Kerros
    • Board Professionals Finland – Naishallitusammattilaisten yhdistys
    • Henkell
    • Kauppakeskus Liila
    • Lundia
    • Alkoholimaahantuoja Pernod Ricard
    • Menumat – Ateria-automaatti ikäihmisille
    • Afasia – blogi
    • MediaAuditFinland
    • Kiinteistösijoitusyhtiö Genesta Property Nordic
    • Oppilaitos Lärkkulla
  • Miksi Contenta ja minä?
    • Ajankohtaista
    • Tilaa Sisällöntuotannon ja Viestinnän vinkit -uutiskirje
  • Ota yhteyttä

Artikkeli

Etusivu Ajankohtaista Markkinoinnin selviytymisopas yrittäjille – tavoite

Markkinoinnin selviytymisopas yrittäjille – tavoite

marraskuu 27, 2025Ajankohtaista, Työkalupakkilena

Lähes 10 vuotta markkinointivalmennusta sadoille yrittäjyyttä suunnitteleville ja jo yrittäjinä toimiville henkilöille samalla kun olen tuottanut markkinointipalveluita omassa yrityksessä, olen saanut jonkinlaisen näkemyksen siitä minkälaista ymmärrystä markkinoinnista yrittäjät kaipaavat.

Tästä alkaa postaussarja, jonka TAVOITE on yksinkertainen:

Tarjota selkeä markkinoinnin polku, jota pitkin kulkemalla, aloittavat yritykset välttävät yleisimmät sudenkuopat ja hyödyntävät markkinointia parhaalla mahdollisella tavalla.

Oman kokemuksen, hakukonetulosten analysoinnin ja AI-lle asetettujen kysymyksiä analysoimalla olen havainnut aloittavien yrittäjien tärkeimmät koulutustarpeet liittyvän seuraaviin aiheisiin.

  1. Digiosaamisen kasvattaminen = (sosiaalisen median hyödyntäminen, digitaalisten työkalujen ja alustojen käyttö)
  2. Markkinointi ja myynti (some, verkkosivut, jne.), asiakashankinta
  3. Taloushallinto = Budjetointi, kirjanpito, verotus, rahoitusmahdollisuudet
  4. Liiketoiminnan kehittäminen, varsinkin digitalisuuden/automaation/AI:n hyödyntäminen jne.

Yrittäjin suurin pelko on se, että he eivät saa riittävästi kauppaa. Vasta sen jälkeen ruvetaan huolestumaan muista aiheista. Tervettä ja ymmärrettävää. Ja siksi heille on myös tarjottava markkinointi- ja myyntikoulututusta ja tukea.

Markkinointiin liittyvät koulutukset voidaan jakaa seuraaviin tyyppeihin:

  • tutkintoon tähtääviä koulutuksia (esim. ammattikorkeakouluissa) = Yrittäjillä harvoin on aikaa pitkiin koulutuksiin
  • täsmäkoulutuksia, esim. jonkun some-alustan/kanavan hallinta = Yrittäjän pitää ymmärtää mitä tarvitsee. Aloittava markkinoija ei välttämättä osaa valita mikä hänelle on tehokkain.
  • TE-toimistojen työvoimapoliittisia yrittäjäkoulutuksia on ollut olemassa, ennen kuin palvelut siirtyivät kunnille ja kaupungeille. Uudet kuntien organisaatiot tarjoavat toistaiseksi erittäin vähän koulutuksia. Ja vaikka niitä olisi, ne on vaikeasti löydettävissä eivätkä tavallisesti sisällä riittävästi markkinointiin liittyviä opetusta. Puhtaasti markkinointikoulutuksia ei ole senkään vertaa. 

Yrittäjät tarvitsevat enemmän lyhyitä (ei liian lyhyitä), mutta kattavia markkinointikoulutuksia, joissa käydään läpi strategiset asiat (kohderyhmä, tavoite, kilpailijat, lupaukset), kanavat ja digimarkkinoinnin työkalut. Eli koulutuksia, jossa avataan markkinoinnin kokonaiskuva samalla kun autetaan ymmärtämään työkaluja.

Tulen postaussarjassani käymään läpi markkinoinnin tärkeimmät aiheet ja vastata tavallisimpiin kysymyksiin. Toivottavasti tästä on hyötyä yrityksille ja Suomi Oy-lle.

Koska postaukset ovat kuitenkin lyhyitä, aihetta käsitellään suppeasti. Jokaisesta postauksesta saisi helposti aikaan pitkiä blogeja ja jopa kirjoja.

Etsi artikkeleista

Kategoriat

  • Ajankohtaista (21)
  • Digitaalisen markkinoinnin koulutus (1)
  • Erottelevan sisällön luominen (1)
  • Koulutukset (122)
  • Ostajan matka (6)
  • Ostoprosessi (6)
  • Parempaa sisällöntuotantoa (11)
  • PR-viestintä (6)
  • Sähköpostimarkkinointi (1)
  • Sisällöntuotanto (3)
  • Sisältöä eri kanaviin (6)
  • Sisältöä verkkosivuille (5)
  • sosiaaliset mediat (1)
  • Toteutuneet koulutukset (140)
  • Tulevat koulutukset (3)
  • Työkalupakki (29)
  • Uncategorized @fi (10)
  • Verkkosivun tehostaminen (5)
  • Verkkosivurakenne (1)

Tilaa uutiskirje

Mikäli haluat ajoittain vastaanottaa Viestinnän Vinkkejä, täytä alla oleva lomake. Ole huoleti, spämmiksi asti emme niitä lähetä.

Sisältömarkkinointitoimisto Contenta

Sisältöä, joka tekee tyytyväiseksi

lena.halen (at) contenta.fi
Puhelin: 040 766 1599

© 2017 Sisältömarkkinointitoimisto Contenta | Rekisteriseloste| Verkkosivut Merja Koriseva