Contenta logo
  • Sisällön suunnittelu ja tuotanto
    • Ostajapersoonien ja asiakastarpeiden selvitys
    • Sisältöä verkkosivuille
    • Some-sisältöjen, artikkelien, blogien ja asiakastarinoiden tuotanto
    • Sähköposti- ja uutiskirjemarkkinointi
    • Sisällön tuotantoa markkinointiautomaation tarpeisiin
    • Sisällöntuotantoa yrityksen kaikkiin kanaviin
    • Perinteinen mainonta ja tapahtumat
    • Ulkoistettu viestintäpäällikkö
  • Mediaviestintä ja -suhteet
    • Mediavaikuttaminen ja -yhteistyö
    • Materiaalit medialle
    • Mediavaikuttamisen työkalut
  • Koulutuspalvelut
    • Tulevat ja toteutuneet koulutukset
    • Markkinointisparraus verkossa
    • Koulutusaiheet
    • Digi- ja sisältömarkkinoinnin koulutuspalautteet
    • Räätälöityä verkko- ja sisällöntuotannon koulutusta yrityksille
    • Koulutusreferenssit
    • Näyttötutkintomestaripalvelut
  • Työkalupakki
  • Referenssit
    • Pelastusarmeija
    • Nordic Interim
    • Koulutusorganisaatio Valmennusmajakka
    • Stockmann
    • Ympäristöystävällisiä jätehuoltopalveluja – Griffin
    • Leasingrahoittaja Grenke
    • Supersonin verkoston kautta ulkoistettuna viestintäpäällikkönä
    • Visma Enterprise – Henkilöstöhallinnan järjestelmät
    • Advancetec – Teollisuuden koneturvallisuuden edelläkävijä
    • Panalpinan logistiikkaratkaisut
    • Henkilöstöpalveluyritys Opteam/Barona
    • Ework – konsulttivälityspalvelu
    • Tulos – Suomen paras verkkonäkyvyyden rakentaja
    • Rakennusyritys Talorak
    • Forenom Omistajapalvelut – Asuntosijoittajan kaikki palvelut
    • Designtoimisto Kuudes Kerros
    • Board Professionals Finland – Naishallitusammattilaisten yhdistys
    • Henkell
    • Kauppakeskus Liila
    • Lundia
    • Alkoholimaahantuoja Pernod Ricard
    • Menumat – Ateria-automaatti ikäihmisille
    • Afasia – blogi
    • MediaAuditFinland
    • Kiinteistösijoitusyhtiö Genesta Property Nordic
    • Oppilaitos Lärkkulla
  • Miksi Contenta ja minä?
    • Ajankohtaista
    • Tilaa Sisällöntuotannon ja Viestinnän vinkit -uutiskirje
  • Ota yhteyttä

Artikkeli

Etusivu Parempaa sisällöntuotantoa Markkinointiviestintään ja pr-viestintään tehoa sisältömarkkinoinnin keinoin

Markkinointiviestintään ja pr-viestintään tehoa sisältömarkkinoinnin keinoin

elokuu 15, 2013Parempaa sisällöntuotantoa, PR-viestintä, Työkalupakkilena

Sisältömarkkinointi on päivän sana, mutta mitä se oikeasti tarkoittaa?
Miksi se on tärkeää ja missä sitä voi tehdä?

 

Olen koonnut muutaman huomion, jotka saattavat auttaa sinua, mikäli asia tuntuu epämääräiseltä mutta ajankohtaiselta.

”Mihin sitä sisältöä tehdään? Eikö riitä että esitteessämme on hyvät tuotekuvat?”

Oikean, kiinnostavan sisällön tuotanto on tärkeää kaikissa markkinointiviestinnän ja viestinnän toimenpiteissä. Se on aina ollut tärkeää, mutta mainosmarkkinoiden pirstaloitumisen ja digitaalisen viestinnän esiinmarssin myötä, sen tärkeys on noussut aivan uudelle tasolle.

Verkkosivut, tapahtumat, uutiskirjeet, e-mailsuorat, sosiaalinen media, perinteinen mainonta ovat esimerkkejä markkinointiviestinnän ja asiakkuusviestinnän toimenpiteistä, joissa hyvä sisältö erottaa uskottavan ja luotettavan markkinoijan vähän huonommasta sellaisesta.

Myös lehdistölle kannattaa tarjota kiinnostavaa tietoa. Esimerkiksi markkinoiden kehitys tai tutkimustulokset saattavat olla niitä asioita, joka houkuttelee mediaa kirjoittamaan.

Miksi hyvän sisällön suunnitteluun kannattaa panostaa?

1) Asiakkaat haluavat kiinnostavaa, elämää helpottavaa, koukuttavaa tietoa ja apua.

Asiakkaat haluavat tietoa, joka lähtee heidän tarpeistaan. He eivät halua informaatiota yrityksen palveluista yleisellä tasolla tai myyntiräppiä. Siihen he ovat liian kiireisiä. Esim. tulevat trendit, käyttöoppaat, tms ovat tavallisesti asiakkaita kiinnostavia aiheita, joista heillä on hyötyä.

2) Kiinnostavan tiedon tarjoaminen ylläpitää ja kasvattaa lojaalisuutta asiakkaiden keskuudessa.

Mitä useammin asiakas kokee saaneensa hyödyllistä tietoa ja apua yritykseltä, sitä halukkaampi hän on myös ostamaan yrityksen palveluja ja tuotteita. Puhumattakaan siitä että hän saattaa jakaa yrityksenne positiivista mielikuvaa omaan verkostoonsa.

3) Hyvä sisältö johtaa myyntiliideihin

Markkinoinnin tavoitteena on löytää myyntiliidejä. Tarjoamalla sisältöä, josta asiakas on aidosti kiinnostunut, häntä rohkaistaan jättämään yhteystietonsa, osallistumaan kilpailuun, antamaan kommentteja, ottamaan jopa yhteyttä tms. Ja näin meillä on mahdollinen asiakas askeleen lähempänä kauppaa.

4) Hyvä sisältö on parasta hakukoneptimointia

Jos yrityksen edustaja blogeissa, erilaisissa foorumeissa jne. jakaa kiinnostavaa tietoa, yrityksen kotisivuille löytää yhä useampi. Silloin yrityksen verkkosivun on myös vastattava huutoon ja tarjottava lisää kiinnostavaa materiaalia ja kaupantekomahdollisuuksia.

5) Segmentoitu sisältö varmistaa kiinnostavuuden

Yrityksen tarjoama tieto on kuitenkin kohdistettava oikein eri kohderyhmille.  Potentiaaliset asiakkaat ovat ostoprosessin eri kohdissa. Jotkut eivät tiedä tarpeistaan, toiset etsivät tarkkaa tietoa palveluiden hinnoittelusta, eräät taas tarvitsevat eri tarjoajien ominaisuuksista vertailevaa tietoa.

Segmentoinnilla voittoon!

Samasta raakamateriaalista erilaista sisältöä eri kanaviin.

1) Eri kanaviin erilaista tietoa

Eri kanavista haetaan ja saadaan erilaista tietoa. Verkkofoorumeista saatetaan löytää uusia palveluntarjoajia, tapahtumissa luodaan yleissilmäys markkinoiden pelureihin, hyvin tehdyt e-mailsuorat tönäisevät asiakkaan ostokynnyksen yli jne.

2) Samasta raakamateriaalista paljon erilaista materiaalia

Jos yrityksellä esimerkiksi on tutkimus, joka kertoo kuinka paljon voidaan säästää siirtymällä yrityksen palvelun piiriin, yritys voikertoa asiasta erimerkiksi blogissa tai omalla verkkosivuilla. Siitä voidaan myös tehdä tiedote lehdistölle tai juttuuutiskirjeeseen. Kannattaa siis hyödyntää monikanavaisuus – moninkertainen teho, mutta ei moninkertainen kustannus.

3) Kiinnostava sisältö ei ole pelkkää tekstiä

Kiinnostava sisältö voi myös olla muuta kuin tekstiä.

Grafit, videot, webinaarit, kuvat, tilastot, kyselyt ovat hyviä tapoja tuoda esiin esimerkiksi tutkimuksen tuloksia.

4) Ei enemmän – mutta paremmin

Usein yritykset hukuttavat asiakkaansa tietoon. On paljon helpompi kirjoittaa pitkästi ja ympäripyöreästi kuin lyhyesti ja ytimekkäästi. Segmentoimalla ja priorisoimalla potentiaaliset ja nykyiset asiakkaat sekä paneutumalla heidän tarpeisiinsa, saadaan aikaan tehokkaampaa ja kiinnostavampaa viestintää. Ehkä ulkopuolisesta avusta olisi hyötyä tässä kohdassa.

Miten päästä alkuun?

Kuulostaako työläältä, etkö ehdi paneutua?

Jos kuitenkin koet, että haluaisit saada aikaan tehokkaampaa viestintää, saattaa olla hyvä idea ottaa yhteyttä Contentaan.

Autan yrityksiä segmentoimaan asiakaspotentiaalia, miettimään sisällön erilaisia vaihtoehtoja ja toteuttamaan sisältöä eri toimenpiteisiin yhteistyökumppaneideni kanssa.

keyboard_arrow_rightLue lisää Contentan Sisällöntuotantopalveluista

Etsi artikkeleista

Kategoriat

  • Ajankohtaista (12)
  • Koulutukset (121)
  • Ostajan matka (6)
  • Ostoprosessi (6)
  • Parempaa sisällöntuotantoa (11)
  • PR-viestintä (6)
  • Sähköpostimarkkinointi (1)
  • Sisällöntuotanto (2)
  • Sisältöä eri kanaviin (6)
  • Sisältöä verkkosivuille (5)
  • sosiaaliset mediat (1)
  • Toteutuneet koulutukset (137)
  • Tulevat koulutukset (4)
  • Työkalupakki (20)
  • Uncategorized @fi (10)
  • Verkkosivun tehostaminen (5)

Tilaa uutiskirje

Mikäli haluat ajoittain vastaanottaa Viestinnän Vinkkejä, täytä alla oleva lomake. Ole huoleti, spämmiksi asti emme niitä lähetä.

Sisältömarkkinointitoimisto Contenta

Sisältöä, joka tekee tyytyväiseksi

lena.halen (at) contenta.fi
Puhelin: 040 766 1599

© 2017 Sisältömarkkinointitoimisto Contenta | Rekisteriseloste| Verkkosivut Merja Koriseva